22.6.14

Σεισμός!! Τι κάνω;


Τη σχολική χρονιά 2013-14 με τη Β' τάξη στην Ευέλικτη Ζώνη ασχοληθήκαμε και με τον σεισμό. Στο τέλος παρουσιάσαμε με ένα θεατρικό όλα όσα μάθαμε στη διάρκεια της χρονιάς. 
Τα παιδιά ήταν 22 και οι ρόλοι μοιράστηκαν ανάλογα. 
Η παράσταση ξεκινάει με όλα τα παιδιά να μπαίνουν ανά δύο στη σκηνή και να χορεύουν βαλσάκι. Στο ένα λεπτό ακούγεται μια σφυρίχτρα και η μουσική σταματάει. Τα παιδιά σταματάνε τον χορό και πέφτουν κάτω στη στάση που πρέπει να πάρουμε για να προστατευτούμε από τον σεισμό. Κάθε φορά σηκώνονται όρθια μόνο αυτά που πρέπει να μιλήσουν. Τα υπόλοιπα είναι καθισμένα κάτω.
Δ: -Τι είναι σεισμός;
1: - Ο σεισμός είναι μια φυσική καταστροφή.
Δ1: - Σωστά! Τι άλλο;
2.: - Είναι όταν η Γη κουνιέται ή όταν κουνιούνται τα σπίτια
3. - Είναι όταν τραντάζεται η Γη. Είναι ένα πράγμα που τραντάζει.
4 - Είναι ένα πράγμα πού πρέπει να κρυφτούμε κάτω από το τραπέζι!
1.- Αυτά όλα που λέμε, τα γράψαμε στις αρχές Οκτωβρίου.
Δ1- Πάρα πολύ ωραία, ας δούμε τώρα τι επίστευαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι για τους σεισμούς.
Ξεκινάει πάλι η μουσική και τα παιδιά χορεύουν το βαλσάκι. Πάλι ακούγεται η σφυρίχτρα, σταματάει η μουσική και τα παιδιά πέφτουν κάτω.
5.- Όταν πολύ παλιά οι θεοί μάχονταν με τους Γίγαντες, τότε πάνω στη μάχη αρπάζει η θεά Αθηνά τον Εγκέλαδο του δίνει μια και τον ρίχνει μισοπεθαμένο κάτω. Σηκώνει τότε με το ένα χέρι της τη Σικελία,..
1.-Όπως ανοίγουμε το καπάκι της κατσαρόλας!
5. -πιάνει με το άλλο τον Εγκέλαδο τον χώνει από κάτω και τον σκεπάζει με το νησί!!!
1.-Την έκλεισε την κατσαρόλα!
6.-Από τότε ο Εγκέλαδος βρίσκεται μισοπεθαμένος κάτω από το νησί. Όταν συνέρχεται κάπως, κουνιέται και μουγκρίζει και τότε η γη σείεται και έχουμε σεισμούς και εκρήξεις ηφαιστείων. Όταν πέφτει και πάλι αναίσθητος, ησυχάζουμε.. Κι αυτή η Αθηνά δεν μπόρεσε να τον αποτελειώσει μια και καλή!
Δ2.-Για να δούμε τώρα τι λέει η σύγχρονη επιστήμη για τους σεισμούς.

7.- Σύμφωνα με τις επιστημονικές μελέτες η Γη στο φλοιό της δεν είναι τόσο στερεή. Ας πούμε πως αυτό το πορτοκάλι είναι η Γη.
4.-Αχ! πάνω που θα το έπαιρνα να το φάω! 
7.-Η φλούδα του δεν είναι ενιαία, αλλά είναι χωρισμένη σε κομμάτια. Εφτά η περισσότερα, άλλα μικρότερα και άλλα μεγαλύτερα.Αυτά τα κομμάτια πλέουν πάνω στη λάβα που βρίσκεται στο εσωτερικό της Γης. 
8.-Βέβαια, εμείς οι επιστήμονες δεν τις ονομάζουμε φλούδες, αλλά λιθοσφαιρικές πλάκες ή τεκτονικές πλάκες. Όταν οι πλάκες συγκρούονται μεταξύ τους, τότε η επιφάνεια της Γης τρέμει, σείεται, γίνεται σεισμός. 
4.-Συγγνώμη, θα μπορούσα τώρα να το φάω;
8.-Αν καμιά φορά η λάβα βρει πέρασμα ανάμεσα στις φλούδες, εεε πλάκες,  τότε μπορεί να δημιουργηθεί ένα ηφαίστειο! Να παρ’ το! 
Δ2.-Ευχαριστούμε πολύ την επιστημονική κοινότητα. Δεν αρκεί όμως να γνωρίζουμε πώς δημιουργείται ο σεισμός. Το σημαντικότερο είναι να γνωρίζουμε τι να κάνουμε σε περίπτωση σεισμού. 
2.- Πώς μπορούμε να προστατευτούμε από το σεισμό; Να εδώ γράφουμε : «τρέχοντας!», «βάζουμε το κεφάλι κάτω από το τραπέζι», «κρυβόμαστε κάτω από ένα τραπέζι, μπλα, μπλα και τρέχουμε τσιρίζοντας από το κτίριο», «φεύγουμε με το αεροπλάνο»
Δ2.-Καλά, καλά! Ακούστε τώρα  τις επίσημες οδηγίες του ΟΑΣΠ!
1.- ΟΑΣΠ;
Δ2.-Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας!
Ξεκινάει πάλι η μουσική και τα παιδιά χορεύουν. Το νούμερο 9 και 10 πηγαίνουν και παίρνουν το πλακάτ που έχουμε ετοιμάσει και γράφει "Πριν από το σεισμό". Το κρατάνε και στέκονται μπροστά στη σκηνή. Ακούγεται η σφυρίχτρα, σταματάει η μουσική και τα υπόλοιπα παιδιά πέφτουν κάτω.
9.- Πριν από τον σεισμό καλού κακού πρέπει να προετοιμαστούμε κατάλληλα!
3.- Ωχ! Είναι ανάγκη; Κάτσε να γίνει και βλέπουμε!
9.- Και βέβαια, είναι ανάγκη. Γιατί όταν γίνει, δεν θα έχεις χρόνο για προετοιμασία! Εξάλλου δεν είναι και τόσο δύσκολη η προετοιμασία! Δυο τρία πράγματα πρέπει να γνωρίζεις και να ετοιμάσεις!
10.- Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να οργανώσουμε με την οικογένειά μας ένα σχέδιο αντιμετώπισης του σεισμού. Να συζητήσουμε δηλ. 1ον  σε ποια μέρη του σπιτιού  μπορούμε να προστατευτούμε καλύτερα κατά τη διάρκεια του σεισμού. 2ον Να βρούμε το πιο ασφαλές μέρος, έξω από το σπίτι, όπου θα μαζευτούμε μετά τον σεισμό.
11.- Σε μας κοντά βρίσκεται η πλατεία Αγίας Σοφίας. Είναι ασφαλής, γιατί έχει ανοιχτωσιά. Δεν έχεις τις πολυκατοικίες πάνω από το κεφάλι σου κι έτσι δεν κινδυνεύεις να σου ‘ρθει τίποτα κατακούτελα. Το 3ο είναι να ετοιμάσουμε ένα σακίδιο με είδη έκτακτης ανάγκης. Να όπως αυτό εδώ που ετοιμάσαμε στην τάξη.
Μπαίνουν δύο παιδιά κρατώντας το αντισεισμικό σακίδιο.
12-Το σακίδιο το ετοιμάζουμε και το έχουμε σε μέρος που το γνωρίζουμε όλοι στο σπίτι.
13.-Αν γίνει σεισμός και χρειαστεί να κατεβούμε κάτω, θα το πάρουμε μαζί μας.
Τα παιδιά ανοίγουν το σακίδιο και βγάζουν ένα ένα τα πράγματα που έχει μέσα και τα δείχνουν στον κόσμο, εξηγώντας γιατί τα χρειαζόμαστε. Όταν μιλάνε για την ξηρά τροφή και παρουσιάζουν κι ένα παστέλι...
4.- Αυτό το παστελάκι μήπως;
14.-Στερεώνουμε γερά τα ογκώδη έπιπλα που έχουμε στο σπίτι π.χ. ντουλάπες, βιβλιοθήκες. Επίσης στερεώνουμε καλά τα κάδρα στους τοίχους, τους καθρέφτες, τα ράφια που βρίσκονται ψηλά, τα φωτιστικά ή τους ανεμιστήρες οροφής.
15.-Κατεβάζουμε από τα ψηλά ράφια βαριά ή εύθραυστα αντικείμενα π.χ. κανένα μεγάλο κρυστάλλινο ή κινέζικο βάζο, κανένα βαρύ ηχείο. Αυτά  πρέπει να βρίσκονται σε χαμηλά ράφια. Πάνω από το κρεβάτι μας καλύτερα να μην έχουμε βαριά αντικείμενα.
3.-Εγώ πάνω από το κρεβάτι μου έχω έναν ελέφαντα! Ευτυχώς όμως είναι λούτρινος!

Ξεκινάει και πάλι η μουσική και τα παιδιά χορεύουν. Το 9 και το 10 αφήνουν το πλακάτ που κρατούσαν και πιάνονται στο χορό. Το 16 με το 17 φέρνουν το επόμενο πλακάτ που γράφει "Κατά τη διάρκεια του σεισμού" και στέκονται μπροστά. Ακούγεται η σφυρίχτρα, σταματάει η μουσική και τα παιδιά πέφτουν κάτω.
16.-Τι μπορούμε να κάνουμε στην περίπτωση που ο σεισμός μας βρει μέσα στο σπίτι ή στο σχολείο;
17.-Αν είμαστε στο σπίτι, μπαίνουμε κάτω από ένα γερό  έπιπλο: τραπέζι ή γραφείο και κρατάμε το ένα πόδι του.
17.-Αν είμαστε στο σχολείο, μπαίνουμε κάτω από το θρανίο μας και κρατάμε πάλι το ένα πόδι του θρανίου γερά.
16.-Αν είμαστε σε μέρος που δεν έχει κάποιο έπιπλο για να προστατευτούμε πηγαίνουμε στη μέση του χώρου που είμαστε, γονατίζουμε και καλύπτουμε το κεφάλι και τον αυχένα μας με τα χέρια μας.
Το ένα από τα δύο παιδιά δείχνει πώς πρέπει να κάνουμε.

18.-Προσπαθούμε να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας! Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αντιδράσουμε σωστά! Δεν τρέχουμε πέρα δώθε μέσα στο σπίτι. Δεν βγαίνουμε στο μπαλκόνι!
19.-Δεν πλησιάζουμε σε γυάλινες επιφάνειες π.χ. τα τζάμια της μπαλκονόπορτας ή του παραθύρου. Αν είμαστε έξω την ώρα του σεισμού, παραμένουμε έξω μακριά από  τα κτίρια και τα ηλεκτροφόρα καλώδια.


Ξεκινάει και πάλι η μουσική.
Το 16 με το 17 επιστρέφουν
το πλακάτ που κρατούσαν ενώ το 20 φέρνει το τελευταίο πλακάτ που γράφει "Μετά το σεισμό". Ακούγεται η σφυρίχτρα, σταματάει η μουσική και τα παιδιά πέφτουν κάτω.
20.-Μόλις σταματήσει ο σεισμός, φοράμε παπούτσια, πανωφόρι,  παίρνουμε το σακίδιο πρώτης ανάγκης και κατεβαίνουμε κάτω.
19.-Από τις σκάλες και όχι από το ασανσέρ. Το ασανσέρ ίσως σταματήσει, γιατί μπορεί να κοπεί το ρεύμα. 
20.-Έξω στεκόμαστε σε έναν ανοιχτό χώρο και δεν πλησιάζουμε σε κομμένα καλώδια της ΔΕΗ.
18.-Αν είμαστε στο σχολείο, βγαίνουμε έξω χωρίς να τρέχουμε, με τη σειρά, όπως μας πουν οι δάσκαλοί μας.
20.-Στεκόμαστε στο μέρος της αυλής που έχουμε δει στις πρόβες και περιμένουμε εκεί.
Δ1.-Αν τα γνωρίζουμε αυτά,  σε περίπτωση σεισμού θα ξέρουμε πώς να αντιδράσουμε και έτσι θα μειώσουμε τις πιθανότητες τραυματισμού.  Τελειώνουμε με ένα τραγουδάκι.




















Όταν γίνει ο σεισμός
μη σε πιάσει πανικός!
__________________
Φρόντισε να βρεις γραφείο 
ή τραπέζι ή θρανίο
κάτω απ’ αυτό να μπεις
κι απ’ το πόδι να πιαστείς!
___________________
Σαν τελειώσει η κουνιαμπέλα 
βγες ατάραχος/η και έλα
κάτω πρέπει να κατέβεις
κι ένα άνοιγμα να εύρεις !
______________________

Το σακίδιο να πάρεις 
τα παπούτσια σου να βάλεις
 να κατέβεις απ’ τις σκάλες
κι όχι με πολλές τρεχάλες!
__________________
Ηρεμία,  ψυχραιμία
να κοπάσει η φασαρία!

Το τραγούδι αυτό το τραγούδησαν τα παιδιά έχοντας σαν υπόκρουση τη μουσική από τα Βόρεια Αστέρια"Γι' αυτούς που το σεβάστηκαν" την οποία και βρήκαμε στο YouTube χωρίς στίχους. 
Για βαλσάκι είχαμε "Το βαλς του Γάμου" της Ε. Καραΐνδρου.